5 Muutos saadaan aikaan yhdessä
Kouluyhteisössä tukea voi tarvita yksittäinen koululainen ja yhä useammin myös koko yhteisö. Kiusaamisen kaltaiset koko yhteisöä koskevat asiat edellyttävät nopeaa puuttumista ja luotsaamista uusiin toimintatapoihin. Tavoitteena on yhteishengen ja vuorovaikutustaitojen vahvistuminen, yhdessä tekeminen, ryhmädynamiikan tukeminen tai esimerkiksi vertaistuki.
Koulutoimintaterapeutti on rautainen yhteisötyöskentelyn ammattilainen.
Kouluyhteisön jäsenenä toimintaterapeutti tuntee niin koululaisen kuin opettajankin koulutyön arjen. Hän pystyy vaikuttamaan koulun sisäisiin asioihin sekä yksilö- että yhteisötasolla. Tämä sisältää kouluhyvinvointiin liittyvää yhteistyötä huoltajien, oppilaiden, opettajien ja/tai koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Lue lisää: Näin koulutoimintaterapeutti huomioi sekä yhteisön että yksilön
Koulutoimintaterapia
1 Koulunkäynnin taidot vahvistuvat
2 Lapsen omat toiveet ja tuki kohtaavat
3 Kouluarki on enemmän kuin pelkkää pärjäämistä
4 Ratkaisut löytyvät arjen pienistä asioista
5 Muutos saadaan aikaan yhdessä
6 Matala kynnys ennalta ehkäiseviin palveluihin
7 Tiedeperustainen asiantuntemus lisääntyy
Toimintaterapeutti edistää koko luokan toimivaa arkea
Koulun toimintaterapeutin luokse on matala kynnys
Toimintaterapeutti tukee merkityksellisyyden tiellä
← Koulutoimintaterapia