UutisetTyöelämä

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimusneuvottelut jatkuvat valtakunnansovittelijan johdolla

Yksityistä terveyspalvelualaa edustava Terveyspalvelualan Unioni on hakenut vapaaehtoista sovittelua pitkittyneeseen työehtosopimusneuvottelutilanteeseen.

Julkaistu 16.5.2024

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuskausi päättyi 30.4.2024, eivätkä sen jälkeen käydyt neuvottelut ole tuoneet toivottua ratkaisua.

Terveyspalvelualan Unioni päätti hakeutua vapaaehtoiseen sovitteluun, koska neuvottelut työnantajaosapuolen kanssa eivät ole edenneet. Neuvotteluja jatketaan näin ollen valtakunnansovittelijan toimistossa torstaina 16.5. klo 14 alkaen.

Kuntoutusalan Asiantuntijat, johon kuuluvat Toimintaterapeuttiliitto sekä Suomen Fysioterapeutit, neuvottelee työehtosopimuksesta osana Terveyspalvelualan Unionia. Työnantajaa edustaa Hyvinvointiala Hali ry.

Unionin solmima työehtosopimus on normaalisitova, eli se sitoo tietyin ehdoin työnantajia, jotka kuuluvat työnantajaliittoon. Terveyspalvelualan työehtoja noudattavat muun muassa yksityiset terveyskylpylät ja kuntoutuslaitokset, sairaalat sekä lääkäri- ja työterveysasemat sekä mainittuihin yrityksiin kuuluvat laboratorio-, röntgen-, muut lääketieteelliset tutkimuslaitokset ja fysikaaliset hoitolaitokset.

Lisätiedot:
Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Lue myös:
Terveyspalvelualan tes-neuvottelut jumissa
Yksityinen terveyspalveluala neuvotteli jälleen

Akava | Akavan asiantuntijat arvioivat budjettiriihen satoa: niukasti kasvutoimia, TKI-panostukset valonpilkku →

Akavan asiantuntijat pohtivat budjettiriihen päätöksiä ja niiden merkitystä. Riihi ei tuonut kovin paljoa uutta ja kasvutoimia olisi tarvittu lisää. Osaajapulan ratkaisut jäivät puuttumaan. Myönteistä oli esimerkiksi, että julkiset TKI-panostukset turvattiin.

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi! →

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Ansiopäivärahaan suuria muutoksia syyskuussa – tämä sinun tulee tietää →

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten kolmas aalto astui voimaan 2.9. Keskeisin muutos on, että ansiosidonnaista päivärahaa saadakseen pitää olla entistä pidempään töissä ja päivärahan taso laskee asteittain. Päivärahan porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaasi voit laskea laskurilla.