Uutiset

Uudessa kehityksellisen koordinaatiohäiriön hoitosuosituksessa toimintaterapialla tärkeä rooli

Tuore hoitosuositus kehityksellisen koordinaatiohäiriön (Developmental Coordination Disorder, DCD) tunnistamiseen ja hoitoon julkaistiin kesäkuussa. Suosituksessa toimintaterapeuttien ammattitaitoa hyödynnetään laajasti, kertoo suositusta työstäneen työryhmän jäsen, Toimintaterapeuttiliittoa edustanut erikoistoimintaterapeutti Helena Tigerstedt.

Julkaistu 24.6.2024

Suomessa kehityksellinen koordinaatiohäiriö on alidiagnosoitu. Uudella Käypä hoito -suosituksella pyritään edistämään sen tunnistamista ja yhtenäistämään diagnostiikkaa sekä kuntoutusta. Hoitosuositus on ensimmäinen aiheesta tehty käypä hoito -suositus.

Kehityksellinen koordinaatiohäiriö on keskushermoston kehityksellinen häiriö, joka näyttäytyy lapsilla ja nuorilla esimerkiksi vaikeutena oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa jo opittua uusissa tilanteissa. Sensomotoriset haasteet voivat rajoittaa lapsen osallistumista leikkeihin, harrastuksiin tai tavallisiin arjen toimintoihin, mikä on yhteydessä heikompaan elämänlaatuun.

– Suositusta tehdessä konkretisoitui selvästi se, kuinka hyvällä mallilla kuntoutus Suomessa on kansainvälisesti vertailtuna. Kuntoutus nähdään pitkänä prosessina, jonka aikana tuetaan lapsen ja perheen kehitystä kokonaisvaltaisesti, Tigerstedt iloitsee.

Toimintaterapiassa vahvaa kokemusta DCD:n hoidosta

Toimintaterapian rooli uudessa suosituksessa on vahva. Diagnoosi vaatii lääkärin tutkimuksen lisäksi toimintaterapeutin tai fysioterapeutin suorittamaa havainnointia ja arviointia. Suositukseen on kirjattu, että toimintaterapia tulee aloittaa mahdollisimman pian oireiden tunnistamisen jälkeen.

Toimintaterapian alalla on jo pitkään tarjottu kuntoutusta vastaaviin haasteisiin ilman diagnooseja. Tigerstedt kuitenkin huomauttaa, että suosituksessa toimintaterapeuttien osaamista ei hyödynnetä vielä täydellä teholla.

– Jo pienessä lapsessa kehityksellinen toimintahäiriö voi näkyä esimerkiksi kävelyn viivästymisenä tai haasteina leikeissä, pukeutumisessa tai ruokailussa. Vaikka diagnoosi voidaan antaa vasta 5-vuotiaalle, ei ongelmien kasvua kannata jäädä odottamaan ennen kuntoutuksen aloittamista, Tigerstedt kertoo.

Suosituksessa huomioidaan hyvin toimintaterapian ja varhaiskasvatuksen välinen yhteistyö. Toimintaterapeutin suunnittelemat tukitoimet kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Suositus on ainoa Käypä hoito -suositus, jossa varhaiskasvatuksen rooli on huomioitu.

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi! →

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Ansiopäivärahaan suuria muutoksia syyskuussa – tämä sinun tulee tietää →

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten kolmas aalto astui voimaan 2.9. Keskeisin muutos on, että ansiosidonnaista päivärahaa saadakseen pitää olla entistä pidempään töissä ja päivärahan taso laskee asteittain. Päivärahan porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaasi voit laskea laskurilla.

Ehdota Vuoden toimintaterapeuttia 2024! →

TOI nimeää ansioituneen toimintaterapeutin tänä vuonna jo 30:ttä kertaa. Toimita ehdotuksesi 15.10. mennessä!