Uutiset

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi!

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Julkaistu 4.9.2024

Suositus korostaa suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden merkitystä osaamisen johtamisessa.

– Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen ja suunnitelmallisuus hyödyttää sekä toimintaterapeutteja että heidän työnantajiaan, asiakkaita unohtamatta. Jatkuvan oppimisen toimintatapoihin on tärkeää kiinnittää huomiota myös organisaatioiden ja koko alan kehittymisen näkökulmasta, TOIn kehittämisasiantuntija Eva Paakkanen toteaa.

TOIn jäsenet saavat suosituksesta tukea jatkuvaa oppimista koskeviin keskusteluihin työpaikalla. Suositus toimii myös esihenkilöiden osaamisen johtamisen työkaluna. Se selventää jatkuvan oppimisen vastuita ja velvollisuuksia, ja tuo näkyväksi jatkuvan oppimisen laajaa kenttää.

– Säännöllinen täydennyskoulutuksiin osallistuminen on tärkeää, mutta tämän rinnalla toimintaterapeuteilla tulee olla tosiasiallinen mahdollisuus käyttää työaikaansa myös muuhun jatkuvaan oppimiseen. Esimerkiksi ammattikirjallisuuteen ja ajantasaiseen tutkimustietoon perehtyminen sekä kollegiaaliset keskustelut ovat tärkeä osa jatkuvan oppimisen kokonaisuutta, ja tätä olemme halunneet nostaa esiin suosituksessa, Paakkanen kuvaa.

Suosituksesta löytyy myös konkreettisia keinoja omien osaamistarpeiden tunnistamiseen sekä jatkuvan oppimisen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Juuri julkaistuun suositukseen pääset tutustumaan täältä!

Lisätiedot:

Eva Paakkanen, TOIn kehittämisasiantuntija
eva.paakkanen@toimintaterapeuttiliitto.fi

Ammattihenkilölain uudistus käynnistyi starttitilaisuudella →

TOI osallistui Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) järjestämään sote-ammattihenkilölain uudistuksen starttitilaisuuteen 4.9. Kantamme uudistukseen on selkeä: toimintaterapeuttien tulee säilyä lain säätelyn piirissä.

Pirkanmaan hyvinvointialue käynnisti yt-neuvottelut – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä →

Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) on käynnistänyt henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI muistuttaa, että epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä luottamusmieheen.

Akava | Akavan asiantuntijat arvioivat budjettiriihen satoa: niukasti kasvutoimia, TKI-panostukset valonpilkku →

Akavan asiantuntijat pohtivat budjettiriihen päätöksiä ja niiden merkitystä. Riihi ei tuonut kovin paljoa uutta ja kasvutoimia olisi tarvittu lisää. Osaajapulan ratkaisut jäivät puuttumaan. Myönteistä oli esimerkiksi, että julkiset TKI-panostukset turvattiin.