​Toimintaterapian painopiste tulee kääntää ennaltaehkäisyyn

Toimintaterapeuttiliiton (TOI) jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan toimintaterapeutin työ kohdentuu tällä hetkellä ensisijaisesti toimintakykyä ylläpitävään ja edistävään kuntoutukseen. Asia käy ilmi TOIn toiminnanjohtajan Leila Mäkelän YAMK-opinnäytetyöstä, joka analysoi kyselyn tuloksia. Ennaltaehkäisevä työ on vastauksissa vasta kolmannella sijalla.

Julkaistu 25.6.2024

Toimintaterapeutteja tarvitaan entistä enemmän organisaatioihin, joissa ihmisen arkea voidaan tukea jo ennen kuin toimintakyvyn haasteita ilmaantuu. TOIn tavoite on edistää toimintaterapian roolia ennaltaehkäisevänä palveluna.

Toimintaterapeutin ennaltaehkäisevä työ voi tarkoittaa esimerkiksi lapsen kehityksen seuraamista tai kotona asuvan ikääntyneen henkilön kaatumisriskien arviointia ja tuen tarjoamista oikea-aikaisesti, jotta vältytään suuremmilta toimintakyvyn haasteilta. Toimintaterapeutin osaamiseen kuuluu myös tarkastella ihmisen toimintakykyä kokonaisuutena, jolloin ratkaisut arkeen löydetään yksilöllisesti.

Toimintaterapeutin asiantuntijuuden avulla ylläpidetään toimintakykyä, mikä tapahtuu esimerkiksi ympäristön esteettömyyttä ja saavutettavuutta edistämällä. Ohjauksella ja neuvonnalla voidaan tukea ihmisten itsenäistä arkea esimerkiksi suosittelemalla tarkoituksenmukaisia apuvälineitä päivittäisiin toimintoihin. Toimintaterapeuteilla on myös osaamista arjen rutiineista, mikä on keskeistä elintapamuutoksissa ja toiminnallisen tasapainon löytymisessä. Toiminnallista tasapainoa haetaan arjen eri toimintojen, kuten levon, vapaa-ajan, työn ja itsestä huolehtimisen välillä. Toiminnallinen tasapaino on yksilöllistä ja tärkeä tekijä hyvinvoinnin kannalta, ja sen löytyminen ja ylläpitäminen voi auttaa ehkäisemään stressiä ja terveysongelmia esimerkiksi mielenterveystyössä tai työikäisten hyvinvoinnin tukemisessa.

Uusia työpaikkoja perusterveydenhuoltoon

Kyselyn mukaan toimintaterapeuteille on syntynyt viime viiden vuoden aikana uusia työpaikkoja nimenomaan perusterveydenhuoltoon. Tämä suunta kertoo, että toimintaterapeuttien asiantuntijuus on yhä enemmän käytössä väestön terveydentilan seurannassa, terveyden edistämisessä ja osana muita ennaltaehkäiseviä terveyspalveluita. Samoin kyselyssä tuli esille, että toimintaterapeutteja löytyy jo muutamia varhaiskasvatuksessa, lastensuojelussa ja työvoimahallinnossa. Tämän kehityksen tulee jatkua, koska näin voidaan tarjota oikea-aikaista tukea niin yksilölle kuin yhteisöllekin.

Vaikka kyselyssä saatiin esille positiivisia signaaleja toimintaterapia-asiantuntijuuden hyödyntämisestä entistä laaja-alaisemmin, työn toimintaterapian roolin vahvistamiseksi ennaltaehkäisevässä sosiaali- ja terveyspalveluissa tulee jatkua.

Lisätiedot:
Leila Mäkelä, toimintaterapeutti (YAMK)
leila.makela@toimintaterapeuttiliitto.fi

Kirjoittaja Leila Mäkelä on Metropolia Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelman opiskelija (ylempi AMK). Hän työskentelee Suomen Toimintaterapeuttiliitossa toiminnanjohtajana. Hänen opinnäytetyönsä ”Toimintaterapiapalvelut Suomessa – tietoa palvelujen alueellisuudesta ja sisällöstä” valmistui keväällä 2024.

Akava | Akavan asiantuntijat arvioivat budjettiriihen satoa: niukasti kasvutoimia, TKI-panostukset valonpilkku →

Akavan asiantuntijat pohtivat budjettiriihen päätöksiä ja niiden merkitystä. Riihi ei tuonut kovin paljoa uutta ja kasvutoimia olisi tarvittu lisää. Osaajapulan ratkaisut jäivät puuttumaan. Myönteistä oli esimerkiksi, että julkiset TKI-panostukset turvattiin.

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi! →

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Ansiopäivärahaan suuria muutoksia syyskuussa – tämä sinun tulee tietää →

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten kolmas aalto astui voimaan 2.9. Keskeisin muutos on, että ansiosidonnaista päivärahaa saadakseen pitää olla entistä pidempään töissä ja päivärahan taso laskee asteittain. Päivärahan porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaasi voit laskea laskurilla.