Toimintaterapeuttiliiton myöntämät apurahat vuonna 2024

TOI myönsi tänä vuonna apurahaa neljälle eri hakijalle muun muassa kirjallisuuskatsauksiin ja käännöstyöhön.

Julkaistu 27.6.2024

Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n hallitus on kokouksessaan 18.4.2024 päättänyt myöntää seuraavat apurahat:

Juulia Herukka 500 euroa
Apuraha myönnetään hakemuksen perusteella kirjallisuuskatsauksen tekemiseen, jonka tavoitteena on kuvata koulutoimintaterapiassa käytettävien osallisuutta arvioivien menetelmien käytettävyyttä.

Sirpa Martikainen 500 euroa

Marit Sundell 1000 euroa
Apuraha myönnetään hakemuksen perusteella edistämään ajankäytön hallintataitojen arviointimenetelmän suomenkielistä käännöstä (ATMS The Assessment of Time Management Skills).

Tanja Turtiainen 800 euroa
Apuraha myönnetään hakemuksen perusteella suomalaisten toimintaterapeuttien työ työttömien parissa -pro gradu tutkimuksen tekemiseen.

Apurahaa myönnetään vuosittain täydennyskoulutukseen, tieteelliseen tutkimukseen ja alan kehittämiseen. Hakijoilta edellytetään, että he ovat olleet varsinaisia jäseniä yhtäjaksoisesti vähintään kolmen vuoden ajan.

Vuonna 2024 apurahaa myönnettiin toimintaterapia-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Apurahan tuli kohdentua erityisesti kokonaisuuksiin, joilla tavoitellaan toimintaterapia-alan pito- ja vetovoiman lisääntymistä.

Alan pito- ja vetovoimaa edistävissä tutkimus- ja kehittämishankkeissa voidaan käsitellä esimerkiksi toimintaterapian hyviä käytäntöjä, ammattialan urakehitysmahdollisuuksien kehittämistä, toimintaterapian näkyvyyden lisäämistä tai toimintaterapian vaikutusten esiin tuomista. Toimintaterapia-ala pysyy pito- ja vetovoimaisena, kun alaa kehitetään tavoitteellisesti tutkimus- ja kehittämistyön avulla ja tuloksista viestitään avoimesti.

Akava | Akavan asiantuntijat arvioivat budjettiriihen satoa: niukasti kasvutoimia, TKI-panostukset valonpilkku →

Akavan asiantuntijat pohtivat budjettiriihen päätöksiä ja niiden merkitystä. Riihi ei tuonut kovin paljoa uutta ja kasvutoimia olisi tarvittu lisää. Osaajapulan ratkaisut jäivät puuttumaan. Myönteistä oli esimerkiksi, että julkiset TKI-panostukset turvattiin.

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi! →

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Ansiopäivärahaan suuria muutoksia syyskuussa – tämä sinun tulee tietää →

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten kolmas aalto astui voimaan 2.9. Keskeisin muutos on, että ansiosidonnaista päivärahaa saadakseen pitää olla entistä pidempään töissä ja päivärahan taso laskee asteittain. Päivärahan porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaasi voit laskea laskurilla.