UutisetTyöelämä

Terveyspalvelualan tes-neuvottelut jumissa

Terveyspalvelualan Unionin hallitus kokoontui tiistaina 14. toukokuuta 2024 käsittelemään terveyspalvelualan neuvottelutilannetta ja keskustelemaan tarvittavista jatkotoimista.

Julkaistu 14.5.2024

Muokattu 14.5. klo 14.07: Lisätty tieto, että Sote ry:n mahdolliset lakot eivät koske TOIn jäseniä.

Neuvottelut uusista työehdoista ovat jatkuneet verkkaisesti, mikä herättää huolta työntekijäpuolella. Terveyspalvelualan Unioni painottaa, että neuvotteluiden halutaan etenevän mahdollisimman pikaisesti.

Unioni hakee jäsenilleen kilpailukykyisiä palkankorotuksia alan houkuttelevuuden lisäämiseksi ja alalla pysymisen takaamiseksi.

Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry on antanut kaksi omia jäseniään koskevaa lakkovaroitusta. Ensimmäinen lakko 28.5. koskisi tiettyjen yksiköiden kuvantamistoimintoja. Toinen lakko 29.5. kohdistuisi tietyissä laboratorioissa tehtävään työhön.

Sote ry:n mahdolliset lakot eivät koske TOIn jäseniä.

Terveyspalvelualan Unionin ja työnantajaliitto HALIn seuraava neuvotteluajankohta on sovittu keskiviikolle 15.5.2024.

Akava | Akavan asiantuntijat arvioivat budjettiriihen satoa: niukasti kasvutoimia, TKI-panostukset valonpilkku →

Akavan asiantuntijat pohtivat budjettiriihen päätöksiä ja niiden merkitystä. Riihi ei tuonut kovin paljoa uutta ja kasvutoimia olisi tarvittu lisää. Osaajapulan ratkaisut jäivät puuttumaan. Myönteistä oli esimerkiksi, että julkiset TKI-panostukset turvattiin.

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi! →

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Ansiopäivärahaan suuria muutoksia syyskuussa – tämä sinun tulee tietää →

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten kolmas aalto astui voimaan 2.9. Keskeisin muutos on, että ansiosidonnaista päivärahaa saadakseen pitää olla entistä pidempään töissä ja päivärahan taso laskee asteittain. Päivärahan porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaasi voit laskea laskurilla.