UutisetTyöelämä

Pirkanmaan hyvinvointialue käynnisti yt-neuvottelut – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä

Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) on käynnistänyt henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI muistuttaa, että epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä luottamusmieheen.

Julkaistu 9.9.2024

Pirhan yhteistoimintaneuvottelut käynnistyivät tiistaina 3.9. aluehallituksen aiemmin tekemän päätöksen mukaisesti. Vähintään kuusi viikkoa kestävät neuvottelut koskevat työ- ja virkasuhteista henkilöstöä ja voivat johtaa henkilöstön vähentämiseen. Työ- ja virkasuhteista henkilöstöä koskevat toiminnan uudelleenjärjestelyt voivat vaikuttaa myös tukipalveluiden henkilöstön toimintaan ja määrään.

Neuvotteluiden peruste ovat taloudelliset, tuotannolliset ja toiminnan uudelleenjärjestelystä johtuvat syyt. Hyvinvointialueen talous on alijäämäinen, ja sen pysyvien kustannusten vähentämistarve on ollut kuluvana vuonna 42 miljoonaa euroa. Lisäksi osavuosikatsauksen perusteella todettiin, että lisäksi tarvitaan 12 miljoonan euron lisäsäästöt.

Koska Pirhan on sopeutettava toimintaansa, työnantaja harkitsee pääosin johto-, asiantuntija- ja esihenkilötehtävissä toimivaa henkilöstöä koskevia uudelleenjärjestelyjä. Tämä voi johtaa nykyisten työtehtävien lakkaamiseen ja työvoiman käytön vähentämiseen, palvelussuhteen ehtojen yhdenmukaistamiseen/muuttumiseen tai työtehtävien muuttumiseen. Viime kädessä kyseeseen voivat tulla irtisanomiset, osa-aikaistamiset tai lomauttamiset.

Lisäksi toiminnan tarkastelu voi johtaa esimerkiksi vastuualueiden lakkauttamiseen/yhdistämiseen, toimintojen siirtoihin tehtäväalueen sisällä tai tehtäväalueelta toiseen, työn uudelleenjärjestelyyn ja ostopalveluiden vähentämiseen.

Alustavien suunnitelmien mukaan henkilöstön määrä voi vähentyä arviolta enintään 80 henkilötyövuotta. Lisäksi työnantaja harkitsee uudelleenjärjestelyjä, jotka voivat johtaa palvelussuhteen ehtojen ja olennaisten ehtojen muutoksiin irtisanomisperusteella. Jos työntekijä tai viranhaltija kieltäytyy mahdollisista muutoksista, palvelussuhde voi päättyä. Irtisanomisperusteiset toimenpiteet voivat kohdistua Pirhan henkilöstöön eri tehtäväalueilla ja palvelulinjoilla.

Mahdolliset toimenpiteet kohdistuvat niihin henkilöihin, joiden työtehtävät vähentyvät, lakkaavat tai muuttuvat tai joiden palvelussuhteen ehdot muuttuvat, kun toimintoja mahdollisesti uudelleen järjestetään.

Henkilöille, jotka joutuvat mahdollisten toimenpiteiden kohteeksi, tarjotaan mahdollisuuksien mukaan muuta työtä Pirhassa.

Toistaiseksi ei ole tietoa, miten neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI seuraa tilannetta aktiivisesti.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä nyt tai myöhemmin, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai liiton TOImistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton toimistoon.

Lisätiedot:
Tove Lassenius, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamise

TOIssa on voimaa – Kymenlaaksossa! 30.10. klo 17–19 →

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kutsuu kaikki Kymenlaakson alueen jäsenet yhteiseen Teams-tapaamiseen keskiviikkona 30.10.2024 klo 17–19.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue käynnisti yt-neuvottelut – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä →

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on käynnistänyt henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI muistuttaa, että epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä luottamusmieheen.

Ammattihenkilölain uudistus käynnistyi starttitilaisuudella →

TOI osallistui Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) järjestämään sote-ammattihenkilölain uudistuksen starttitilaisuuteen 4.9. Kantamme uudistukseen on selkeä: toimintaterapeuttien tulee säilyä lain säätelyn piirissä.