Työelämä

Pirkanmaan hyvinvointialue käynnisti yt-neuvottelut – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä

Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) käynnisti 3.6. yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat sen työ- ja virkasuhteista henkilöstöä. Neuvottelujen mahdollisista vaikutuksista TOIn jäseniin ei ole toistaiseksi tietoa. TOI muistuttaa, että epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä luottamusmieheen.

Julkaistu 11.6.2024

Yt-neuvottelujen perusteena ovat toiminnalliset ja uudelleenjärjestelystä johtuvat syyt sekä taloudelliset syyt. Vähintään kuusi viikkoa kestävät neuvottelut voivat johtaa palvelussuhteen ehtojen yhdenmukaistamiseen tai muuttumiseen, työtehtävien muuttumiseen, nykyisten työtehtävien lakkaamiseen ja työvoiman käytön vähentämiseen. Viime kädessä tämä voi tarkoittaa irtisanomisia, osa-aikaistuksia tai lomautuksia.

Työ- ja virkasuhteista henkilöstöä koskevat uudelleenjärjestelyt voivat vaikuttaa myös tukipalvelujen henkilöstön toimintaan ja määrään.

Jos työntekijä tai viranhaltija kieltäytyy mahdollisista muutoksista, se voi tarkoittaa palvelussuhteen päättymistä. Mahdolliset irtisanomisperusteiset toimenpiteet voivat kohdistua Pirhan henkilöstöön eri tehtäväalueilla ja palvelulinjoilla. Irtisanomisperusteiset toimenpiteet voivat kohdistua muun muassa palveluverkkouudistuksen sekä muiden organisaatiojärjestelyjen myötä enintään 6820 henkilötyövuoteen. Tuotannollisista syistä ja toiminnan uudelleenjärjestelyn seurauksena suunnitelmien mukaan henkilöstön määrä voi vähentyä enintään 15 henkilötyövuotta.

Pirhan tavoite on, että mahdollisten toimenpiteiden kohteeksi joutuville henkilöille tarjotaan mahdollisuuksien mukaan muuta työtä Pirkanmaan hyvinvointialueella.

Pirhan mukaan sillä jatkuu tarve uudelleenjärjestellä liikkeenluovutuksen jälkeistä toimintaa, yhtenäistää palvelussuhteen ehtoja ja sitä kautta osaltaan edistää talouden sopeuttamista. Aiemmin on jo ilmoitettu, että pysyvien kustannusten vähentämistarve kuluvana vuonna on 42 miljoonaa euroa.

Toistaiseksi ei ole tietoa, miten käynnissä olevat yt-neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI seuraa tilanne aktiivisesti.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman muistuttaa, että mikäli yt-neuvottelut herättävät kysymyksiä, kannattaa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä työpaikan jukolaiseen pääluottamusmieheen tai liiton TOImistoon. Pääluottamusmiehen yhteystiedot löytyvät yleensä työpaikan ilmoitustaululta tai intranetistä.

Jos et tiedä, kuka työpaikkasi pääluottamusmies on, ole yhteydessä liiton TOImistoon.

Lisätiedot:

Leila Mäkelä, TOIn toiminnanjohtaja

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Mitkä yt-neuvottelut?

Yhteistoimintaneuvottelut perustuvat lakiin työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella. Toisin kuin yrityksiä koskevassa laissa, kuntien ja hyvinvointialueiden on aina käytävä yt-neuvottelut riippumatta työpaikan henkilöstömäärästä.

Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa. Se antaa henkilöstölle mahdollisuuden osallistua heitä koskevaan päätöksentekoon. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on yhteistoimintaelin, joka koostuu työnantajan ja henkilöstön edustajista. Suomen Toimintaterapeuttiliiton jäsenten kohdalla henkilöstön edustajana toimii JUKOn pääluottamusmies.

Harkitessaan vähintään kymmenen työntekijän irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai osa-aikaistamista, työnantajan on annettava näiden työntekijöiden edustajille kirjallinen selvitys toimien perusteista, määrästä ja aikataulusta sekä siitä, miksi juuri tietyt henkilöt ovat valikoituneet niiden kohteiksi. Lisäksi työnantajan on laadittava henkilöstön edustajille kirjallinen esitys työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.

Mikäli työnantajan harkitsema irtisanominen, osa-aikaistaminen tai 90 päivää pidempi lomauttaminen kohdistuu vähintään kymmeneen työntekijään, työnantajan katsotaan täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun yt-neuvotteluja on käyty vähintään kuuden viikon ajanjaksona niiden alkamisesta lukien, ellei yhteistoimintaneuvotteluissa toisin sovita. Työnantaja saa vasta tämän jälkeen päättää varsinaisista toimenpiteistä ja niiden kohdentamisesta.

Akava | Miltä näyttävät yli 55-vuotiaiden työllistymismahdollisuudet ja miten niitä voidaan edistää? Verkkolähetys 23.10. →

Tervetuloa seuraamaan verkkolähetyksen välityksellä keskustelua, jossa luomme katsauksen korkeakoulutettujen työttömyystilanteeseen ja asiantuntijoiden ikäsyrjintäkokemuksiin. Lisäksi keskustelemme yli 55-vuotiaiden asiantuntijoiden työllistymisen mahdollisuuksista ja niiden edistämisestä.

TOIssa on voimaa – Pohjois-Pohjanmaalla! 27.11. klo 17–19 →

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kutsuu kaikki Pohjois-Pohjanmaan alueen jäsenet yhteiseen tapaamiseen Oulussa keskiviikkona 27.11.2024 klo 17–19.

Ammatillinen jäsenpalvelu kiinni 15.-18.10.2024 →

Palvelemme ammatillisissa asioissa normaalisti jälleen ensi viikolla.