Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteet -opas päivitetty

Sosiaali- ja terveysministeriö on päivittänyt lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteiden oppaan. TOIn mielestä opasta on päivitetty oikeaan suuntaan ja on tärkeää, että opas on jatkossakin toimintakykykeskeinen. Toivomisen varaa jättävät sen sijaan epätarkat ilmaisut, jotka voivat vaarantaa palveluiden tasa-arvon.

Julkaistu 4.4.2023

Toimintaterapeuttiliitto vaikutti oppaan sisältöön sen luonnosvaiheessa. TOIn asiantuntijoina toimivat jäsenet, joilla on vankkaa apuvälineasiantuntemusta.

Oppaaseen on päivitetty muuttunut lainsäädäntö sekä tarkennettu muun muassa näkemisen ja kuulemisen apuvälineiden sekä opaskoirien ja sähköpyörätuolien luovutusperusteita. Opasta on täydennetty esimerkiksi toiminnallisten lihasstimulaattoreiden ja hybridiortoosien, sukupuolielämän apuvälineiden, muistin tukena toimivien apuvälineiden ja avustajakoirien luovutusperusteilla.

Muistin tukena toimivat apuvälineet ovat päivitetyssä suosituksessa selkeästi mukana, mikä on myönteistä toimintakykyajattelun näkökulmasta.

Lisäksi oppaassa puhutaan pelkän muistin apuvälineiden sijaan kognition apuvälineistä, jotta niiden käyttö olisi entistä laajemmin mahdollista eri toimintakyvyn ongelmista kärsiville ihmisille. Tämä on linjassa TOIn kommenttien kanssa. Päivityksessä on huomioitu myös apuvälineen käyttäjän oman toimintaympäristön merkitys niin apuvälineiden tarvetta arvioitaessa kuin niiden käyttämisessä.

TOI toi luonnosvaiheessa esille, että muistin tukena toimivien apuvälineiden tarvearviointia koskevaan kohtaan olisi hyvä saada muistutus toimintaterapeuttien osaamisen hyödyntämisestä. Lopullisesta versiosta ei löydy näin selkeää kirjausta, mutta oppaan viesti on, että toimintaterapeuttien osaamista tulee hyödyntää, kun apuvälineitä suositellaan.

Oppaassa todetaan, että apuvälineen luovuttamisen perusteena on sairaudesta, vammasta tai kehitysviiveestä johtuva toimintakyvyn alentuminen. Oikein valittu apuväline edistää asiakkaan kuntoutumista, tukee, ylläpitää tai parantaa toimintakykyä jokapäiväisissä toiminnoissa tai ehkäisee toimintakyvyn heikentymistä. Tätä toimintakykykeskeisyyttä TOI piti tärkeänä, koska pelkkä diagnoosi ei kerro toimintakyvystä.

Opas on tarkoitettu sekä apuvälinetyötä tai -päätöksiä tekeville että apuvälineitä käyttäville. Edellisen kerran lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteita päivitettiin vuonna 2020.

Laveat ilmaisut jättävät tulkinnanvaraa

TOI nosti useassa kohdassa esiin huomion siitä, että jotkin oppaassa käytetyistä ilmaisuista ovat epäselkeitä ja jättävät tulkinnanvaraa. Oppaassa todetaan esimerkiksi, että Kela voi ammatillisena kuntoutuksena järjestää ja korvata asiakkaalle sairauden, vian tai vamman vuoksi tarpeelliset kalliit ja vaativat apuvälineet työelämään tähtäävästä opiskelusta tai työstä selviytymiseksi. TOI esitti, että “kallis” määriteltäisiin ja kohtaa selkeytettäisiin, jotta Kelan päätökset olisivat tasa-arvoisia ja johdonmukaisia. Tätä ei päivityksessä huomioitu.

Epätarkkuuksia jäi edelleen myös esimerkiksi siihen, kuinka perehtyneitä apuvälineisiin apuvälineiden luovuttajien tulee olla.

TOI peräänkuulutti myös julkisen sektorin ja yksityisen palveluntuottajien välisen vastuun selkeyttämistä. Tähän päivitetty opas toi parannusta.

Yleisesti ottaen oppaaseen tehdyt päivitykset ovat oikeasuuntaisia. TOI jatkaa vaikuttamista, jotta oppaasta saadaan tulevaisuudessa entistäkin selkeämpi.

TOIn lausuntoon kokonaisuudessaan voit tutustua Lausuntopalvelu.fi-sivustolla, johon on koottu kaikkien lausunnonantajien lausunnot.

Akava | Miltä näyttävät yli 55-vuotiaiden työllistymismahdollisuudet ja miten niitä voidaan edistää? Verkkolähetys 23.10. →

Tervetuloa seuraamaan verkkolähetyksen välityksellä keskustelua, jossa luomme katsauksen korkeakoulutettujen työttömyystilanteeseen ja asiantuntijoiden ikäsyrjintäkokemuksiin. Lisäksi keskustelemme yli 55-vuotiaiden asiantuntijoiden työllistymisen mahdollisuuksista ja niiden edistämisestä.

TOIssa on voimaa – Pohjois-Pohjanmaalla! 27.11. klo 17–19 →

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kutsuu kaikki Pohjois-Pohjanmaan alueen jäsenet yhteiseen tapaamiseen Oulussa keskiviikkona 27.11.2024 klo 17–19.

Hae opiskelijaedustajaksi TOIn hallitukseen! →

Haluatko päästä vaikuttamaan opiskelijoiden asioihin ja tuoda oman näkökulmasi Toimintaterapeuttiliiton päätöksentekoon? Nyt sinulla on mahdollisuus asettua ehdolle liiton opiskelijaedustajaksi 2025! Asetu ehdolle 25.10. mennessä.