Työelämä

JUKO | Pohjanmaan hyvinvointialueen yt-neuvottelut päättyivät erimielisinä

– Saamamme tiedon määrä vaikuttaa suoraan siihen, miten luottamusmiehet pystyvät tukemaan henkilöstöä ja organisaatiota muutoksessa, huomauttaa koordinoiva pääluottamusmies Katja Rosenzveig.

Julkaistu 18.6.2024

Julkaistu JUKOn sivuilla 18.6.2024

Pohjanmaan hyvinvointialueen huhtikuussa alkaneet yt-neuvottelut päättyivät erimielisinä 6. kesäkuuta.

Henkilöstö ja sen edustajat ovat nyt huolissaan henkilökunnan jaksamisesta, kun avoimia paikkoja jätetään täyttämättä ja johtamisrakennetta tiivistetään muun muassa vähentämällä esihenkilöitä ja lisäämällä johdettavien yksikköjen määrää.

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn koordinoiva pääluottamusmies Katja Rosenzveig kertoo, että neuvottelijat olisivat halunneet saada tarkempia tietoja suunniteltujen muutosten vaikutuksista ja vaihtoehdoista.

- Saamamme tiedon määrä vaikuttaa suoraan siihen, miten luottamusmiehet pystyvät tukemaan henkilöstöä ja organisaatiota muutoksessa.

- Toivon, että toiminnan ja tehtävien muuttuessa myös henkilöstö pääsee vaikuttamaan, jotta lopputuloksesta tulee onnistunut.

Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palveluissa säästetään henkilöstökuluista 8,2 miljoonan euroa. Kesäkuussa päättyneiden yhteistoimintaneuvottelujen tavoitteena oli säästää 9,1 miljoonaa euroa.

Säästöt hyvinvointialue on ilmoittanut toteuttavansa lakkauttamalla täyttämättä olevia tehtäviä ja jättämällä rekrytoimatta eläköityvän henkilöstön tilalle uutta henkilöstöä. Toimintaa muutettaessa henkilöstöä tullaan sijoittamaan uudelleen. Samalla voivat muuttua tehtävät ja ammattinimikkeet.

Myös muun muassa hälytysrahoja ja ylityökorvauksia vähennetään ja aikatauluja pyritään tehostamaan.

Pohjanmaan hyvinvointialue pyrkii löytämään tulevaisuus- ja sopeuttamisohjelmalla säästöjä ensi vuonna 30 miljoonaa euroa ja 10 miljoonaa euroa vuonna 2026. Henkilöstökuluista hyvinvointialue on aikeissa leikata tänä aikana 20 miljoonaa euroa.

Hyvinvointialue työllistää tällä hetkellä noin 8 000 työntekijää, sillä on käytössä yli 800 miljoonan euron budjetti.

Edellisen kerran Pohjanmaan hyvinvointialueella neuvoteltiin säästöistä viime syksynä.

Asetu ehdolle TOIn hallitukseen! →

Oletko kiinnostunut merkityksellisestä luottamustehtävästä? Ilmoita kiinnostuksestasi asettua ehdolle liiton hallitukseen 13.11. mennessä!

Webinaari | Yrityksen ja yrittäjän vakuutukset 1.10. klo 15-16 →

TOIn yhteistyökumppani Turva kertoo webinaarissa yrittäjien ja yrityksen vakuutuksista.

OpinTOI-webinaari 9.10.2024 | Kehitysvamma ja toimintaterapeutin asiantuntemus →

Opiskelija! Tule mukaan oppimaan, miten toimintaterapeutti voi hyödyntää asiantuntemustaan asiakkaiden kanssa, joilla on kehitysvamma.