Ammattihenkilölain uudistus käynnistyi starttitilaisuudella

TOI osallistui Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) järjestämään sote-ammattihenkilölain uudistuksen starttitilaisuuteen 4.9. Kantamme uudistukseen on selkeä: toimintaterapeuttien tulee säilyä lain säätelyn piirissä.

Julkaistu 12.9.2024

Olemme jo aiemmin uutisoineet, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölaki uudistetaan tällä hallituskaudella. Uudistuksessa tarkastellaan kaikkia sote-ammattiryhmiä ja arvioidaan, mitä niistä säädellään jatkossa lailla. TOIn kanta on selkeä: toimintaterapeuttien tulee säilyä lain säätelyn piirissä, jotta laadukas toimintaterapia voidaan taata ihmisille myös jatkossa.

STM:n järjestämässä tilaisuudessa oli paikalla noin 200 eri toimijaa. Kyseessä oli yksi TOIn syksyn tärkeimmistä sidosryhmätilaisuuksista, koska TOI ja muut toimijat pääsivät kertomaan tilaisuudessa näkökulmiaan uudistukseen. STM esitteli tilaisuudessa uudistuksen suuntaviivat.

Ministeriön mukaan hallituksen esitys uudeksi laiksi valmistunee lokakuussa 2025. Tätä varten ministeriö kerää parhaillaan tietopohjaa eri ammattiryhmistä. TOI on ministeriölle keskeinen toimintaterapeutteja koskevan tiedon tuottaja.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölakien yhdistäminen on sinänsä kannatettavaa. Uudistuksessa pitää kuitenkin huomioida, että kuntoutuksen tietopohja muun muassa valvontatietojen osalta on puutteellinen, eikä siitä voi tehdä pitkälle meneviä päätelmiä. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että toimintaterapeutteja koskevaa tietoa kerätään laajasti, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman toteaa.

Tilaisuuden eri puheenvuoroissa todettiin, että lainsäädäntö mahdollistaa jo nyt henkilöstön joustavan käytön eri tehtävissä. Nyt tehtävässä uudistuksessa uudelleenarvioidaan kriteerit, joiden tulee täyttyä, jotta ammatti otetaan mukaan sääntelyn piiriin. Toistaiseksi ei tiedetä, millaiset nämä kriteerit tulevat olemaan. Toimintaterapeuttien näkökulmasta keskeistä on, että kriteerit tunnistavat myös toimintaterapeuttien sisältyvän sääntelyn piiriin.

TOI muistuttaa, että Suomessa toimintaterapeuttikoulutus täyttää toimintaterapeuttien maailmanliiton WFOT:n minimistandardit. Tarkastelussa tulisi huomioida laajasti myös se, miten ammatti on säännelty muualla maailmassa.

– Jatkamme aktiivista vaikuttamistyötä ja pidämme jäsenistön ajan tasalla uudistuksen etenemisestä, Wikman painottaa.

Starttitilaisuuden tallenteen voit katsoa täältä. TOIn puheenjohtajan kysymys- ja kommenttipuheenvuorot alkavat kohdasta 1:04:39 ja 2:46:23.

Lisätiedot:

Kirsi Wikman, TOIn puheenjohtaja

Muokattu 16.9.2024: Lisätty linkki STM:n tiedotteeseen.

JUKO | Haluatko sinä, että poliitikot päättävät palkastasi? Haluatko palkkavaalit? Me emme halua →

Eduskunta käsittelee syksyllä hallituksen ehdotusta säätää laki vientivetoisesta palkkamallista. Erityiseen huoleen sinulla on syytä, jos työskentelet naisvaltaisella alalla. Nämä alat jäävät palkkakehityksessä auttamatta jälkeen, koska julkisaloilla ei makseta sopimuskorotuksia ylittäviä palkkoja kuten vientisektorilla.

TOIssa on voimaa – Kymenlaaksossa! 30.10. klo 17–19 →

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman kutsuu kaikki Kymenlaakson alueen jäsenet yhteiseen Teams-tapaamiseen keskiviikkona 30.10.2024 klo 17–19.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue käynnisti yt-neuvottelut – jukolainen pääluottamusmies tukee TOIn jäseniä →

Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on käynnistänyt henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten neuvottelut mahdollisesti vaikuttavat TOIn jäsenistöön. TOI muistuttaa, että epäselvissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä luottamusmieheen.