Uutiset

Aikuiskoulutustuen korvaa kenties lainaraha ja kiireisempi arki: "Toimintaterapeuttien perus- tai jatkokoulutus ei istu annettuihin ehdotuksiin"

Hallitus on lakkauttamassa tänä syksynä aikuiskoulutustuen, jonka turvin moni alanvaihtaja ja jatkokouluttautuja on pystynyt opiskelemaan. Tuen korvaamiseksi on esitetty ehdotuksia, joissa painottuvat muun muassa lainan nostaminen ja opiskelu työn ohessa. Ehdotusten toimeenpanosta tai lopullisesta keinovalikoimasta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Julkaistu 23.5.2024

Aikuiskoulutustuen korvaavia ratkaisuja kehittänyt sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä esitteli kymmenen ehdotusta, joilla voitaisiin tukea työuran aikaista oppimista ja osaamista, mikäli tuki lakkautetaan tulevana syksynä.

Työryhmä ehdottaa, että jatkossa aikuisopiskelijan pitäisi nostaa lainaa rahoittaakseen elämisensä opintojen aikana. Työryhmän raportissa ehdotetaan myös, että korkeakouluopintoihin myönnettävän opintotuen kestoa pidennettäisiin tietyin ehdoin ja aikuisopiskelijoiden opintotuen vuositulorajoja nostettaisiin.

Työnantajiin ja koulutusjärjestelmään liittyvät ehdotukset perustuvat malliin, jossa opiskelija opiskelee ja käy työssä samanaikaisesti. Ehdotusten toimeenpano vaatisi muutoksia sekä työpaikoilla että opintotarjonnassa, jotta opintoja voisi suorittaa joko vapaa-ajalla tai työpaikalla oman työn rinnalla.

Toimintaterapia-alan näkökulmasta ehdotukset ovat ongelmallisia.

TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman. Kuva: Teemu Toikka

– Jäsenkyselyssämme tuli selvästi esiin se, että aikuiskoulutustuen lakkauttaminen vaikuttaa työelämässä olevien toimintaterapeuttien jatko- ja täydennyskouluttautumisen mahdollisuuksiin. Vastausten perusteella sanoisin, että opintojen rahoittaminen lainarahalla tai opintotuella ei ole jäsenillemme realistista, kertoo TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman.

Työn ohessa opiskelu on vaativaa. Keskeistä on miettiä siis myös jaksamiseen ja hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä, jotta palautumiselle jää riittävästi aikaa.

Tukikatkos uhkaa opiskelumahdollisuuksia lähivuosina – riittääkö uusia osaajia?

Palkansaajajärjestöt katsovat, että ehdotetut mallit siirtävät opintojen taloudellista vastuuta yksilöille, heikentävät heikommassa taloudellisessa asemassa olevien koulutusmahdollisuuksia ja lisäävät sukupuolten epätasa-arvoa työelämässä.

Järjestöt ovat erittäin huolissaan myös siitä, että aikuiskoulutustuen lakkauttamisen ja uusien tukien tai järjestelyiden väliin jäävä katkos heikentää uusien osaajien saatavuutta yhteiskunnan kriittisillä aloilla. Työryhmälle on arvioitu, että muutokset esimerkiksi opintotukeen voisivat tulla voimaan vasta vuonna 2027, eli kolme vuotta aikuiskoulutustuen todennäköisen lakkauttamisen jälkeen.

TOIn teettämän kyselyn mukaan aikuiskoulutustuen lakkauttaminen vaikuttaisi myös toimintaterapeuttien täydennys- ja jatkokouluttautumismahdollisuuksiin.

–Tuen lakkauttaminen muodostaisi ison kynnyksen toimintaterapeuttien kouluttautumiselle ja urakehitykselle, varsinkin, kun korvaavaa mallia ei tällä hetkellä ole. Kehysriihessä tähän luvattiin 10 miljoonaa euroa, mutta edelleen on epäselvää, millainen ratkaisu tulee olemaan ja kuinka raha tulee jakautumaan, Wikman sanoo.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta kertoo lausunnossaan edellyttävänsä, että hallitus seuraa aikuiskoulutustuen lakkauttamisen vaikutuksia ja ryhtyy toimenpiteisiin, jos se vaikuttaa negatiivisesti työvoimapula-alojen henkilöstön saatavuuteen.

TOI jatkaa työtä jäsentensä opintomahdollisuuksien turvaamiseksi

TOI seuraa tiiviisti aikuiskoulutustuen lakkauttamiseen liittyvän päätöksenteon etenemistä sekä korvaavien tukimallien kehittämistyötä. TOI myös jatkaa aktiivista edunvalvontatyötä ja vaikuttamista osana Akava-yhteisöä.

TOI teki jäsenistölleen huhtikuussa 2024 kyselyn aikuiskoulutustuen lakkauttamista koskien. Tämän kyselyn tuloksia hyödynnetään TOIn edunvalvontatyössä.

Lue myös:
Esitys aikuiskoulutustuen poistamisesta on edennyt eduskunnan käsittelyyn
Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen uhkaa pahentaa toimintaterapeuttipulaa

Tutustu uuteen suositukseen toimintaterapeuttien jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi! →

Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) ja Suomen Fysioterapeutit ovat julkaisseet osaamisen johtamisen suosituksen, jonka tarkoitus on edistää liittojen jäsenten jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.

Ansiopäivärahaan suuria muutoksia syyskuussa – tämä sinun tulee tietää →

Hallituksen työttömyysturvaan tekemien leikkausten kolmas aalto astui voimaan 2.9. Keskeisin muutos on, että ansiosidonnaista päivärahaa saadakseen pitää olla entistä pidempään töissä ja päivärahan taso laskee asteittain. Päivärahan porrastuksen vaikutuksen omaan päivärahaasi voit laskea laskurilla.

Ehdota Vuoden toimintaterapeuttia 2024! →

TOI nimeää ansioituneen toimintaterapeutin tänä vuonna jo 30:ttä kertaa. Toimita ehdotuksesi 15.10. mennessä!